Bedrijfscabaret. Voor sommigen klinkt dat net zo tegenstrijdig als een intelligente dwerghamster of een makkelijk af te wassen knoflookpers. Toch bestaat bedrijfscabaret. Er zijn zelfs organisaties die een decennialange cabarettraditie erop na houden. Zoals ABN AMRO Bank N.V. en Autoriteit Financiële Markten. Deze traditie gaat verder dan jaarlijks Guido Weijers inhuren om een middag je baas af te laten zeiken. Nee, bij bedrijfscabaret gaan medewerkers zelf de planken op om grappen te maken over de organisatie. En dat zouden meer bedrijven moeten doen.
Ik zie het direct voor me. Een muzikale ode aan de printer. Een sketch over agile Tinderen. Of de nachtmerrie van de CEO, vertolkt als dans. Binnen het cabaretgenre kan je creatief helemaal losgaan. Hoe gek je het ook maakt, binnen een bedrijf zal het werken. Vanwege een simpele humor-vuistregel: Hoe persoonlijker een referentie, hoe harder de lach. Als je gebruikt maakt van het gezamenlijke referentiekader van jouw werk, dan wordt de voorstelling gegarandeerd hilarisch.
Er zijn genoeg redenen om cabaret te organiseren binnen je bedrijf. Humor is multifunctioneel. Op emotioneel niveau dient het als uitlaatklep. Bijvoorbeeld door op een lichte manier erkenning te geven aan een zware periode. Niets fijner om deze tijd even lekker van je af te lachen. Bovendien zorgt een gedeelde lach voor verbinding. Op inhoudelijk niveau kan je commentaar geven op het verleden of de toekomst. Door je boodschap te verpakken in een grap, komt deze beter binnen en blijft deze langer hangen. Iedereen snapt nu nog waar je het over hebt, als je begint over een paarse krokodil.
Ook op individueel niveau kan cabaret nuttig zijn. Door het podium op te gaan maak je jezelf onvergetelijk. Je stelt je kwetsbaar op. Hierdoor word je in de ogen van de toeschouwer leuker, meer competent en meer menselijk. Dat laatste is vooral nuttig voor veel leidinggevenden.
Grappen maken voor al je collega’s klinkt doodeng, en dat is het ook. Maar weet: een grap maken is aan te leren en te trainen. Je moet het simpelweg doen. Probleem is dat de meeste mensen het niet eens proberen. Schroom vooral niet om hulp in te schakelen. Professionele komieken helpen maar al te graag. Zeker als er een zak geld tegenover staat. Ook is het aan te raden een show met een gezelschap te maken. Dat maakt het maakproces niet alleen leuker, maar geeft ook een beter resultaat.
Natuurlijk zijn er grenzen aan wat je binnen een bedrijf op een podium kan zeggen. Cabaret mag geen excuus zijn om even lekker gevoelloos te zijn. Humor is juist heel goed in het opwekken van empathie. Gebruik die kracht. Laat het over grenzen heen gaan over aan de professionals.
Al met al is bedrijfscabaret een goed idee, want Humor Loont.
PS: Ik werd geïnspireerd door het FD.