Grappen maken én impact maken. Wie wil dat niet?
Impact maken is de missie van ImpactCity. Vorige week mocht ik bij hen in het Apollo 14 complex mijn Humor Loont training geven. Dit kantoor is een groene omgeving. De schilder interpreteerde dat letterlijk, want ik stapte een soort greenscreen binnen. Ik gaf mijn training daar aan duurzame ondernemers, die de wereld ten goede willen veranderen. Maar in dat laatste woord zit het venijn. De meeste mensen zitten helemaal niet te wachten op verandering. Die willen gewoon met een zak chips op de bank liggen en met rust gelaten worden! Hoe bereik je die mensen? Nou… met humor.
Humor is een ideaal middel om te overtuigen. Het principe is simpel en bestaat uit 3 stappen:
1️⃣ Aandacht grijpen
Een goede grap grijpt de aandacht. Dat komt doordat in een grap altijd een element van verrassing zit. Dat onverwachte ervaren wij als grappig. Spraakmakende reclames gebruiken daarom humor. Niemand houdt van reclames, maar toch kennen we allemaal de ‘paarse krokodil’ of ‘goeiemoggel!’ Het probleem van reclames is alleen dat ze vaak herhaald worden. Dan is de verrassing er snel af en daarmee ook de lol.
2️⃣ Aandacht vasthouden
Humor pakt niet alleen de aandacht, maar houdt deze ook vast. De verrassing van een grap creëert spanning. De luisteraar is benieuwd naar wat er komen gaat en let daarom extra op. Goede sprekers passen humor toe om de spanningsboog vast te houden. De populairste TEDx Talks video’s zitten niet voor niets vol grappen. In de top 10 best bekeken TEDx video’s wordt gemiddeld 1,5x per minuut gelachen (ik heb geturfd).
3️⃣ Boodschap overbrengen
Een goed geplaatste grap zorgt voor een moment van zwakte. Als iemand moet lachen staat die open voor nieuwe indrukken. De selectieve doofheid voor bepaalde onderwerpen kan dan worden doorbroken. Wanneer Arjen Lubach begint over ‘minder vlees eten’ en ‘kernenergie’, dan maakt hij een goed punt. Activisten die al jarenlang hetzelfde zeggen, zijn aan het drammen. Via humor nemen mensen gemakkelijk informatie tot zich. Onderzoek wijst ook uit dat mensen die kijken naar satire, beter op de hoogte zijn van het nieuws, dan mensen die kijken naar het nieuws.
Om impact te maken moet je zorgen dat mensen luisteren. Alleen hebben mensen daar niet altijd zin in. Ze verwachten belerend toegesproken te worden of dat ze moeten veranderen. Dan toch liever die bank en die zak chips. Humor kan dienen als breekijzer. Een breekijzer dat je toegang geeft tot iemands overtuigingen. En eenmaal binnen kan je stiekem een warmtepomp installeren.
Bedankt Asceline Groot voor de enerverende middag!